
Turning the Tide: Stockholmslabbet – Översikt och reflektioner
oktober 23, 2025
E-ART: Workshops och utställningar
november 6, 2025I slutet av augusti 2025 anordnade Intercult ”Intercult Academy: Digital on Stage” – ett fyra dagar långt event som utforskade hur digital teknik kan användas inom scenkonst, kreativt skapande och storytelling. Akademin var en del av Kreativa Europa-projektet Digital on Stage och arrangerades inom ramen för Stockholm Fringe Festival (STOFF 2025). Akademin erbjöd en inspirerande blandning av helt kostnadsfria workshops, samtal och uppvisningar som var utformade för att ge scenkonstnärer möjlighet att experimentera med nya verktyg för den digitala scenen. Låt oss blicka tillbaka på denna händelserika vecka i augusti och njuta av några bilder.
Kick-off – kreativitet, gemenskap och nyfikenhet
Innan akademins workshops började bjöd Intercult in till en kick-off-kväll den 26 augusti på kontoret på Nytorgsgatan 15. Under kvällen presenterades Digital on Stage-projektet, Academy-konceptet och de europeiska partnerorganisationerna – och tonen sattes för en inkluderande vecka av lärande och samarbete. Kvällen innehöll också en presentation av den nya handboken Scenkonst i förvandling, med tutorials av Adam Wittsell, som ger praktiska insikter i hur scenkonstnärer kan integrera digitala verktyg i sitt arbete. Kick-offen blev en informell minifestival i sig, fylld av mingel, drinkar och samtal mellan konstnärer, tech:isar och kulturproducenter.

En festival i full gång
Kick-offen var den perfekta uppvärmningen inför den officiella invigningen av Stockholm Fringe Festival 2025 på Scalateatern, med komikern Hazel Brugger som huvudnummer. Den högenergiska öppningskvällen satte tonen för en festival där stadens scener fylldes med skaparlust och nya uttryck. ”Intercult Academy – Digital on Stage” lyftes som en av de mest centrala programpunkterna, genom att förena digital performance med STOFF:s kontinuerliga vision att utmana konstnärliga gränser.
Programmets höjdpunkter – dag för dag
Akademin ägde rum på Värmeverket, Elements/ArtsDynamics och Rumtiden Idea Lab – 3 kreativa och innovativa platser som är alla verkar i skärningspunkten mellan teknik och konst: Programmets besökare engagerade sig inte bara som workshopdeltagare utan också som samarbetspartners och formade innehåll i realtid genom exempelvis motion capture, kodning, AI och storytelling-experiment.
Dag 1 – Värmeverket: Liminal Spaces (Workshop och showcase ledd av Nicole Chufi)
Akademin inleddes med hacklabbet ”Liminal Spaces”, en kroppsbaserad workshop där gränsen mellan fysisk närvaro och virtuell förlängning utforskades. Deltagarna använde rörelsespårning och interaktiva projektionsverktyg för att experimentera med hybridinstallationer inom scenografi och förvandlade scenen till ett skiftande gränssnitt av ljus och gester. Den uppvisning som följde på workshopen gav deltagarna möjlighet att testa sina upptäckter live inför publik – allt skedde i Värmeverkets inspirerande lokaler i Bredäng!

Foto: Victoria Zahmatkesh
Dag 2 – Elements:
VRonStage (Workshop ledd av Jonas Myrstrand)
VRonStage erbjöd en introduktion till VR och 360°-film som immersiva dramaturgiska rum. Deltagarna arbetade praktiskt med sfäriska kameror och lärde sig hur perspektiv, rörelse och rytm förändras i en virtuell miljö. Jonas Myrstrand (filmregissör och producent) delade med sig av kreativa insikter från sina egna VR-produktioner och visade hur filmskapare och teaterregissörer kan koreografera närvaro i en digital värld. Deltagarna inspirerades att behandla VR som en förlängning av scenen – inte som en distraktion från den.
Virtual Dreams (Workshop ledd av Arash Anbari och Alicia Karhunen Larsson)
I workshopen ”Virtual Dreams” utforskade deltagarna ett poetiskt samspel mellan dans och teknik. Med hjälp av VR-system som spårade händerna skapade de responsiva miljöer där varje rörelse genererade ljus, ljud eller form. Workshopledarna uppmuntrade samarbete mellan dansare, kodare och designers och visade att inlevelse handlar lika mycket om intuition som om de tekniska verktygen.
AI-verktyg för berättande inom scenkonst (Workshop ledd av Anne Carlsson Hellandsjö)
Denna workshop utforskade hur generativa tekniker kan stödja konstnärlig praktik och dramaturgi inom scenkonsten. Under ledning av Anne Carlsson Hellandsjö (scenograf och pedagog som arbetar med AI-driven kreativ praktik) fokuserade kursen på AI som en kreativ samarbetspartner snarare än en ersättning för mänsklig fantasi. Deltagarna experimenterade praktiskt med text- och bildbaserade AI-verktyg för att utveckla berättelsevärldar, karaktärer, atmosfärer och visuell dramaturgi. Genom guidade övningar och öppen utforskning testade de hur AI kan väcka nya idéer, fördjupa konceptuellt tänkande och utvidga det konstnärliga uttrycket. Workshopen avslutades med gemensamma reflektioner och presentationer, där olika konstnärliga tillvägagångssätt för att sammanföra maskingenererade bilder, språk och prestationsorienterad berättarteknik visades upp.


Arts Dynamics Meet Up x Digital on Stage (panel modererad av Sofie Marin)
Som en del av Arts Dynamics’ Meetup Community hölls denna specialutgåva i samarbete med Intercult Academy – Digital on Stage. Vi samlades på Elements för att utforska den snabbväxande intersektionen mellan AI och VR inom scenkonst. Flera workshopledare från Digital on Stage deltog som paneldeltagare och delade med sig av insikter från sin praktik. Diskussionen modererades av Sofie Marin, grundare och VD för Arts Dynamics, och blandade inspiration och strategi för att belysa hur ny teknik kan frigöra konstnärlig potential och samtidigt främja hållbara karriärer och entreprenörskap.

Dag 3 – Rumtiden Idea Lab:
Mobilen som estetiskt gränssnitt (Workshop ledd av Nea Landin & Gabriel Widing)
På morgonen dag 3 fick deltagarna chansen att omforma smartphones till kreativa instrument snarare än distraktioner genom att använda sensorer, ljud och AR-verktyg! Under workshopen fick deltagarna prova på några situationer från Neas och Gabriels tidigare föreställningar (t.ex. Mobilized) och även utveckla egna scenarier. Workshopen ifrågasatte hur mobila enheter förmedlar intimitet och handlingskraft – och föreslog en framtid där varje publikmedlem kan hålla en del av föreställningen i sina händer.
ARTificial: AI Audiovisual Universes (Workshop ledd av Yoryos Styl)
Workshopen ”ARTificial: AI audiovisual universes” leddes av den grekiske konstnären och pedagogen Yoryos Styl och utforskade hur artificiell intelligens förändrar liveframträdanden. Deltagarna undersökte övergången från AI som ett tekniskt verktyg till AI som en kreativ samarbetspartner, och experimenterade med generativa bilder, adaptivt ljud och responsiv scenografi. Genom praktiska övningar i bild-, ljud- och videogenerering utforskade de var mänsklig intention möter maskinell kreativitet. Sessionen avslutades med reflektioner om konstnärligt upphovsmannaskap, praktiska tillämpningar och etiska överväganden, med fokus på hur AI kan utvidga, snarare än ersätta, det mänskliga elementet i scenkonst.

Teaterstreaming som estetik och aktivism (Workshop ledd av Stina Kajaso & Ebba Petrén)
Denna session utmanade traditionella idéer om live-föreställningar genom att utforska Channelle, Skärmteaterns performativa plattformsverktyg för livestreaming. Deltagarna testade olika sätt att använda livestreaming som både ett konstnärligt medium och ett verktyg för medborgarengagemang. Workshopen hölls både online och på Intercults kontor för att öka tillgängligheten och spridningen. Genom diskussion och improvisation undersökte deltagarna hur digital närvaro kan vara politisk – genom att förvandla publik på distans till aktiva deltagare i en kreativ dialog.
Rumtiden Idea Lab – Afterwork
Academy avslutades med en öppen afterwork på Rumtiden Idea Lab, där deltagare, workshopledare och festivalbesökare utbytte reflektioner och framtidsplaner över informellt mingel och drinkar. Kvällen fokuserade på kulturens och scenkonstens framtid i AI:s tidsålder och programmet innehöll bland annat, mediakonst, interaktiva installationer, en robot-DJ, uppträdanden, presentationer, livemusik och reflektioner från veckan. Publiken fick ta del av konstverk av Elias Shapiro, multiinstrumentalist från SKH och Cyr hjuls-konstnären Alva Harju Janssom, samt specialskriven/komponerad AI-remix av det grekiska draman av Rumtidens konstnärliga ledare Håkan Lidbo och artist in residency Yoryos Styl. Kvällen avslutades med ett panelsamtal om den digitala scenkonstens framtid, där konstnärerna Erik Rosales, Ebba Petrén, Nea Landin, Gabriel Widing och Max Valentin gav sina perspektiv på ämnet.

Reflektioner från deltagarna
”Det bästa var att få delta i en workshop tillsammans med andra kreatörer! Att lära sig och få kontakt med alla – jag älskade den här dagen så mycket.”
”Som lärare uppskattade jag verkligen deltagarnas intresse och känslan av att genomföra workshopen på den mest lämpliga platsen.”
”Hela programmet var vänligt och inkluderande – jag älskade det!”
”En verkligt inspirerande djupdykning i virtuell performance – kreativ, hands-on och full av överraskningar – jag hade så roligt!”
”De två paneldiskussionerna (At Elements och Rumtiden) gav djup och alternativ kreativitet till det redan fantastiska programmet på Stockholm Fringe.”
Avslutande tankar och framtidsplaner
Intercult Academy: Digital on Stage var en höjdpunkt för Europas digitala scenkonstliv, inte för att man presenterade färdiga produkter, utan för att man hyllade process, lek och partnerskap. Från kick-offen på Intercults kontor till det avslutande minglet på Rumtiden Idea Lab utgjorde veckan en levande bro mellan teater och teknik, lokala rötter och globala visioner. För alla som är nyfikna på scenens framtid var budskapet tydligt: Scenen utvecklas – och den är öppen för alla.
De samtal som uppstod – om AI-etik, tillgänglighet och kreativa näringar – kommer att fortsätta inom det större Digital on Stage-projektet, ett treårigt europeiskt samarbete som utvecklar residens, samproduktioner och labb för konstnärsutbyte. Genom att koppla samman Stockholms lokala innovationsscen med ett bredare europeiskt nätverk säkerställer Intercult att akademins anda av öppenhet och experimenterande består även efter veckan i augusti.
Intercult Academy: Digital on Stage hade inte varit möjligt utan våra fantastiska partners: Stockholm Fringe Festival, Värmeverket, Elements, Art Dynamics och Rumtiden. Ett stort tack för er energi, ert samarbete och ert stöd. Och ett stort tack till alla workshopledare och deltagare!
Klicka här för att se en video med höjdpunkter från Akademin på Instagram.
Intercult anordnar många andra aktiviteter inom ramen för projektet Digital on Stage!
Följ oss på projektets webbplats, Facebook och Instagram för att hålla dig informerad.

FINANSIERAT AV EUROPEISKA UNIONEN. DE ÅSIKTER OCH SYNPUNKTER SOM FRAMFÖRS ÄR UTESLUTANDE FÖRFATTARENS/FÖRFATTARNAS EGNA OCH ÅTERSPEGLAR INTE NÖDVÄNDIGVIS EUROPEISKA UNIONENS ELLER KREATIVA EUROPAS ÅSIKTER. VARKEN EUROPEISKA UNIONEN ELLER BIDRAGSGIVANDE MYNDIGHET KAN HÅLLAS ANSVARIGA FÖR DEM.
























