
Skrivarstuga – Culture Moves Europe individer
oktober 8, 2025
Intercult Academy: Digital on Stage – Höjdpunkter och insikter
oktober 31, 2025Turning the Tide: Stockholmslabbet
Kultur, vatten och konstens kraft i förändringens tidevarv
14–17 oktober 2025 | Stockholm, Sverige
In mid-October, Stockholm hosted a four-day event where art, culture, and environmental issues came together. Intercult brought together artists, cultural workers, urban activists, scientists, and policymakers to share ideas and work together.
I mitten av oktober var Stockholm värdstad för ett fyra dagar långt evenemang där konst, kultur och miljöfrågor möttes. Intercult samlade konstnärer, kulturarbetare, aktivister, forskare och beslutsfattare för att utbyta idéer och samarbeta.
Deltagarna fokuserade på hur konst och kultur kan knyta kontakter, samarbeta och åstadkomma förändring i lokala samhällen.
”…det viktigaste resultatet av Turning The Tide: Stockholmslabbet var dess bidrag till solidaritet med varandra, empati för och förståelse för de olika sätten att leva under hotet från klimatförändringar. Förståelse för varandras synpunkter är grunden för demokrati och fred. Och även viktigt eftersom konstnärer uttrycker sina tankar på vårt enda gemensamma språk i världen: konstens språk.”
-Eva Stache, arkitekt från Nederländerna
Från Marie-Andreé Robitailles performance ”Hope in Motion”
Tisdag, 14 Oktober – River//Cities i Stockholm (satellit-evenemang)
Vrak: Museum of Wrecks
Veckan inleddes med ett speciellt satellitevenemang med föreningen River//Cities på Vrak: Museum of Wrecks, där kulturutövare från hela Europa samlades för att utforska hur kreativt arbete kan skapa nya relationer mellan människor och vatten.
Flytande värderingar & Framtidsflöden
Arkitekten och konstnären Germaine Sanders (Nederländerna) ledde evenemangets deltagare genom workshoppen ”Floating Value & Future Flow – Drawing as a Way of Thinking”, en praktisk övning där deltagarna uppmuntrades att utforska visuellt tänkande genom att koppla samman lösa tankar med hjälp av teckning och dialog.
Deltagarna satt vid olika bord i små grupper och fick stora pappersark, färgglada pennor och en specialdesignad skissbok som Germaine hade skapat för tillfället. Under gemensamma skiss- och reflektionsövningar ritade de av varandra, återupptäckte det lekfulla i att rita och experimenterade med att uttrycka idéer genom bilder istället för ord. I denna gemensamma kreativa process uppstod nya röda trådar – trådar som kopplade samman fantasi, klarhet och kommunikation.

Gruppfotografi av deltagarna
Åtgärder mot flodkatastrof
Robert Alagjozovski (Nordmakedonien) ledde nästa session där han välkomnade deltagarna att tänka om kring misslyckade byggnadsprojekt längs floder. Hans workshop ”Counter-strike River Apocalypse”/”Åtgärder mot flodkatastrof” demonstrerade via rollspel hur kulturella och ekologiska perspektiv kan förvandla kriser till förnyelsetillfällen.
Deltagarna delades in i grupper och antog olika rollfigurer som politiska intressenter involverade i beslutsfattandet kring ett omtvistat flodområde. De diskuterade de utmaningar som uppstod till följd av motstridiga intressen, utforskade vad som verkligen var viktigt för lokalsamhället och reflekterade över komplexiteten i förhandlingar och kompromisser. Genom detta engagerande spel uppmuntrade Robert alla att fundera över de många sätt på vilka vi kan vidta både politiska och kulturella åtgärder i våra städer.
The day continued with a series of insightful talks. Dagen fortlöpte med en rad insiktsfulla föreläsningar. Lia Ghilardi (urbanstrateg och kulturplanerare, Storbritannien) presenterade “Reimagining Urban Ecosystems through Culture”/Kulturen som lins för nya tankesätt om urbana ekosystem” som utforskar hur kultur kan vägleda städer genom dagens överlappande miljö-, sociala och ekonomiska kriser. Hon uppmanade till en övergång från utvinningsbaserade, mekaniska system till regenerativt, ekosystembaserat tänkande. Kultur, betonade hon, är avgörande i denna omställning – för att främja empati, samarbete och tillhörighet. Ghilardi talade också om ”städernas DNA” och sin metod för att kulturell kartläggning, ett verktyg för att upptäcka inte bara en plats’ genius loci eller identitet utan också de dolda resurserna och styrkorna inom lokalsamhället.
”Jag arbetar med en metod som vi kallar kulturell kartläggning, ett sätt att identifiera inte bara konflikter och utmaningar som en plats har, utan också resurser som ett samhälle har, och förändra berättelsen om lokal utveckling från en utvinningsinriktad syn till en mer helande syn på systemet.”
Lia Ghilardi.
Programmet fortsatte med en presentation av Magdalena Zakrzewska-Duda (kulturarrangör, seniorspecialist på strategiska partnerskap vid Östersjökulturcentret, Polen) med titeln ”“Ways of Working with Culture by Rivers and Waterways”/”Sätt att arbeta med kultur vid floder och vattenvägar”. Hon delade med sig av inspirerande exempel från hela Europa som visar hur kultur kan återförena samhällen med sina floder. Genom att lyfta fram arbetet inom nätverk som River//Cities visade Zakrzewska-Duda hur både strukturerade samarbeten och spontana lokala initiativ använder konst för att främja ekologisk medvetenhet, social inkludering och resiliens. Genom dessa kulturella åtgärder blir floderna platser för dialog och kontakt – de knyter samman människor, platser och natur på ett meningsfullt sätt.
Eftermiddagen fortsatte med en presentation an Jenny Marketou (konstnär, Grekland/USA) och Bernd Herger (ordförande i River//Cities, Österrike), som introducerade “In the Belly of a Garden./I en trädgårds mage. ” Detta platsspecifika konstverk utgör en hel skulptural miljö som förenar jord och vatten och hyllar våtmarkerna och vattendragen längs floden Donau i Wien. Verket är installerat ovanför den konstgjorda sjön i den nya stadsdelen Aspern Seestadt – Europas största stadsutvecklingsprojekt, byggt på ett före detta flygfält – och för en dialog med områdets parkliknande landskap och eleganta arkitektoniska design. Skapat inom ramen för Turning the Tide- projektet, är verket ett förkroppsligande av det samarbete och ekologisk eftertanke som utgör kärnan i River//Cities.
Därefter presenterade Eva Stache (arkitekt, Nederländerna) en poetisk föreläsning med titeln ”Water, the Unknown Friend”/”Vatten, den okända vännen”. Hon bjöd in publiken på en resa till platser där vatten är synligt och där det är osynligt, och uppmanade till reflektion över hur och när vi uppfattar detta ständigt närvarande element – ofta bara när det blir besvärligt: när det regnar, översvämmar eller försvinner. Genom sitt föredrag uppmuntrade Stache till en förnyad medvetenhet om vår djupa men ofta förbisedda relation till vatten.
Dagen avslutades med Dr. Elisabeth Gardiner (kulturplanerare, Skottland), som presenterade sina avslutande reflektioner och redogjorde för nästa steg, med betoning på vikten av fortsatt samarbete och kreativitet för att forma en hållbar, vatten-länkad framtid.



Fotografier av: WBA & Intercult-teamet
Onsdag, 15 oktober – Konst som drivkraft för social utveckling
VRAK – Museum of Wrecks
Idag inföll den officiella invigningen av Turning the Tide: Stockholmslabbet på VRAK Museum of Wrecks, vilket satte tonen för ett dynamiskt utbyte kring konst, vatten och social förändring. Evenemanget inleddes med välkomsttal från Iwona Preis, Intercults VD. Vi hade nöjet att välkomna Hennes Excellens Doris Danler , Österrikes ambassadör i Sverige, och Hennes Excellens Ekaterini Fountoulaki, Greklands ambassadör i Sverige, som betonade vikten av internationellt samarbete inom kultur- och miljöinitiativ inom och utanför Europa.
Under dagen deltog deltagarna i ett innehållsrikt program med föreläsningar, paneldiskussioner och konstnärliga presentationer. Experterna Lia Ghilardi, Johannes Tovatt och Astrid Rompolt delade med sig av sina insikter om kultur- och stadsplanering samt vattenhantering. Samtalet berörde många olika aspekter och belyste hur olika tillvägagångssätt kan samverka för ett hållbart liv. Det nederländska arkitektduon Dear Hunter introducerade oss till metoden kartopologi – en kombination av kartografi och antropologi – och visade upp sin handritade karta över Stockholm, som är resultatet av deras sex veckor långa vistelse i staden. Programmet följdes av konstnärlig forskning och kreativa praktiker från Wien, Gdańsk, Evia, Skottland, och Stockholm, som belyste hur konst kan inspirera till miljömedvetenhet, främja samhällsengagemang och driva på social förändring. Konstnärerna Gisela Stiegler från Österrike och Celina Przyklęk från Polen presenterade sina konstverk som de har utvecklat och producerat under sin månadslånga vistelse i Sverige, under ledning av projektets curator Elisavet Papageorgiou från Intercult.
Diskussionerna om klimat och biologisk mångfald, deltagande konst och interventioner i det offentliga rummet visade tydligt hur kreativa metoder kan bidra till att skapa mer hållbara, inkluderande och motståndskraftiga samhällen.
Turning the Tide: Stockholmslabbet började således med en inspirerande samling röster – konstnärer, strateger, diplomater och kulturella ledare – förenade i sin gemensamma övertygelse om att konsten har kraft att förändra både människor och platser.



. 

Fotografier av: WBA & Intercult-teamet
Torsdag, 16 oktober – Vatten, städer och hållbarhet
Kulturhuset, Foajé 3
På Stockholmslabbets andra dag flyttade aktiviteterna till Kulturhusets Foajé 3, med fokus på de utmaningar som kuststäder står inför i samband med ett förändrat klimat Programmet lyfte fram urban motståndskraft, vattenhantering och innovativ planering, och blandade expertföreläsningar, konstnärliga bidrag och interaktiva diskussioner för att utforska strategier för att bygga anpassningsbara städer som är redo för framtiden.
En av dagens höjdpunkter var konstmässan, där 15 verk skapade inom ramen för Turning the Tide ställdes ut. Utställningen visade upp en mängd olika konstnärliga uttryck – från installationer och performanceverk till visuellt berättande – och erbjöd kraftfulla och tillgängliga reflektioner över vatten, resiliens och de akuta klimatutmaningar som våra städer står inför. De deltagande konstnärerna inkluderade Jenny Marketou, Tina Eskilsson, Ongoing Realities, Ludmila Christeseva, Vlady, Ajja, Zoe Lakides, Kasia Piorek, Celina Przyklęk, Gisela Stiegler, Froso Papadimitriou, och Kamila Chomicz.
Detta extra-arrangemang gav konstnärerna möjlighet att presentera sina verk individuellt, knyta nya kontakter i Stockholm och internationellt samt få en djupare inblick i projektets genomslagskraft lokalt och internationellt.


Fotografier från konstmässan. Fotograf: Andrzej Markiewicz
Under resten av dagen var deltagarna närvarande på en rad presentationer och paneldiskussioner. Ämnena sträckte sig från Stockholms stads strategier för att motverka översvämningar från Jonas Althage (skyfallsstrateg, översvämningshantering, Stockholms stad) till förslag på hur vi kan ta oss ut ur vår sociala/yrkesmässiga/personliga bubbla (Emma Stenström, docent, Handelshögskolan i Stockholm och vicedirektör för Center for Arts, Business & Culture).
Den akademiska jargongen ”avbröts” av Marie-Andrée Robitaille (konstnärlig ledare på Cirkus Cirkör) som presenterade sin innovativa konstintervention ”Semaphores as Acts of Change”/”Åtgärdernas semaforer”, en interaktiv föreställning som hon utvecklade under sin lokala residens i Turning the Tide under hösten 2024.
Föreställningen inkluderade en offentlig manifestation på Sergels torg och Benny Anderssons torg med handgjorda guldflaggor, där deltagarna fick uppleva hur konst kan aktivera det offentliga rummet, väcka reflektion och främja samhällsengagemang kring vatten- och klimatfrågor.
”Att gå ut med dessa ömtåliga, vackra glänsande flaggor… vilken glädje! Och hur starka vi var, hur engagerade och hur öppna våra sinnen blev. Att dela denna glädje, denna styrka, denna kraft. Det var en fantastisk upplevelse.”
-Germaine Sanders, om Marie-Andrée Robitailles interaktiva performance


”Hope in Motion” Manifestation på Sergels Torg av Marie-Andreé Robitaille. Fotograf: Andrzej Markiewicz
Dagen fortsatte med ett intressant rundabordssamtal med experter inom hydraulik, arkitektur och vattenförvaltning. Thomas Rebermark (VD på Swedish Water House, Stockholm International Water Institute) bjöd in Luigia Brandimarte (Assisterande professor & Docent in Hydraulik, KTH Kungliga tekniska högskolan), Marta Bohlmark (VD & partner, Gaia Arkitektur) och Magnus Arnell (Programansvarig, Water Wise Societies) för att diskutera hur vi kan bygga motståndskraftiga kuststäder, vilka utmaningar forskare och experter står inför och hur konsten kan bidra till att omforma våra städer.
En annan höjdpunkt under dagen var den fria dialogen mellan Germaine Sanders och Jonas Althage, där vi på scenen kunde se hur en dialog mellan en konstnär och en forskare kan leda till lösningar.
Dagen avslutades med Dear Hunters reflektioner över dagens resultat och dess kopplingar till deras egen karta över Stockholm.
”Vad kommer jag att ta med mig från idag? Att lära sig att leva med vattnet istället för i konflikt med det har mer än ett symboliskt värde. Men vilka värderingar påverkar verkligen våra dagliga val, vår vision och våra storskaliga projekt? Det är därför initiativ som Turning the Tide är så viktiga: genom att samla kreativa röster, institutioner och samhällen hjälper de oss att ompröva den byggda miljön, vår relation till naturen och vårt sociala ansvar.”
Carlo Galluccio


Fotograf: Andrzej Markiewicz
Fredag, 17 oktober – Framtidsvisioner: Från idé till handling
VRAK – Museum of Wrecks & Stadsgårdsterminalen
Den sista dagen av Turning the Tide: Stockholmslabbet fokuserade på att blicka framåt – att omvandla medvetenhet till konkret handling. Programmet på VRAK Museum of Wrecks inleddes med ett föredrag av Karim Jebari (forskare, Institutet för framtidsstudier) om ”The Future of Humanity”/Mänsklighetens framtid”, vilket gav en tankeväckande grund för diskussioner om klimatansvar och samhällsförändringar.
Rundabordssamtalet ”Från ord till handling: konst, aktivism och teknologi” sammanförde Jebari, författaren Pella Thiel, konstnären Belinda Retourne (Homo Colossus), kostymören och scenografen Annika Bromberg (Hållbart Kulturliv Nu) och den internationella konstnären Jenny Marketou för att diskutera hur kreativa insatser, aktivism och innovation kan omvandla idéer till konkreta lösningar.


Fotograf: Andrzej Markiewicz
Konferensen avslutades med reflektioner över hela evenemanget – vad har vi lärt oss och vad är nästa steg? – av Iwona Preis (VD för Intercult).


Fotograf: Andrzej Markiewicz
Reflektionerna följdes av en slående föreställning av det österrikiska dansduon Adrian Dorfmeister-Pölzer & Simeon Ohlsen i museets entré. Deras uppträdande trollband inte bara deltagarna i labbet utan även alla besökare på museet, vilket skapade en minnesvärd och kraftfull konstnärlig upplevelse.


”Do you relate?/”Kan du relatera?” Performance av Adrian Dorfmeister-Pölzer & Simeon Ohlsen. Fotograf: Andrzej Markiewicz
Dagen – och Labbet – avslutades med en kvällsutställning på Stadsgårdsterminalen, med platsspecifika verk av Jonna Bo Lammers och Agnieszka Stobierska.
Båda konstnärerna har utvecklat platsspecifika verk på Stadsgårdsterminalen som utforskar klimaträttvisa, stadsutveckling och kollektiv motståndskraft. Jonnas djärva, färgglada väggmålningar tar upp sociala frågor, medan Agnieszka förenar konst, ekologi och medborgerlig fantasi för att förvandla offentliga utrymmen till plattformar för reflektion och engagemang. Konstnärerna presenterade sina verk och berättade mer om bakgrunden för sina koncept medan besökarna beundrade deras mästerverk på väggarna och fönstren i lokalen.



Fotograf: Andrzej Markiewicz
”Turning The Tide: Stockholm Lab påminde oss om att förändring inte bara börjar i administrativa riktlinjer och planer utan i fantasin – i de flyktiga, ömtåliga ögonblicken när vår uppfattning skiftar.
Evenemangets workshops, föreställningar och möten fungerade på flera nivåer: medvetet och undermedvetet, intellektuellt och emotionellt, personligt och kollektivt. De gjorde det möjligt för deltagarna att känna komplexiteten i att leva med vatten och klimat, snarare än att bara diskutera det.I slutändan är det detta som Turning the Tide erbjuder Europas kulturlandskap: en praxis att se, känna och skapa mening tillsammans över gränserna. Det handlar inte om att ge svar, utan om att odla uppmärksamhet – på floden, på varandra och på de ömtåliga system som försörjer oss.”
-Liz Gardiner, Fablevision
Tack
När vi nu avslutar detta inspirerande kapitel vill vi uttrycka vår uppriktiga tacksamhet till alla som gjort detta evenemang möjligt.
Tack till Kreativa Europa och Kulturrådet för deras ovärderliga stöd i skapandet av projekt som främjar hållbarhet, förenar Europa och stärker lokala initiativ genom samarbete.
Ett särskilt tack till våra lokala partners i Stockholm som hjälpte till att göra allt möjligt: Vrak – Museum of Wrecks för att de vänligt ställde upp som värd för evenemanget, och Stadsgårdsterminalen för att de stod som värd för den avslutande sammankomsten och stödde våra lokala konstnärer Jonna Bo Lammers och Agnieszka Stobierska under hela processen.
Vi vill också tacka Kulturhuset för att de med stor professionalism stod värd för vårt evenemang den 16:e, och Färgfabriken för att de välkomnade våra partners Dear Hunter under deras sex veckor långa vistelse i Stockholm.
Ett stort tack till våra kära Turning the Tide-partners – Wiener Bildungsakademie (Österrike), City Culture Institute (Polen), Artit (Grekland), Dear Hunter (Nederländerna), Fablevision (Skottland) och River//Cities nätverk (Österrike) – för att ni har följt med oss på denna fantastiska resa där vi tillsammans vänder tidvattnet.
Tack till alla våra partners, samarbetspartners och deltagare för ert engagemang, kreativitet och vision.
Tills nästa gång – låt oss fortsätta vända tidvattnet!

Fotograf: Andrzej Markiewicz
Stockholmslabbet är en del av det större projektet Turning The Tide, som leds av Intercult och samfinansieras av EU:s program Kreativa Europa, som en fortsättning på liknande internationella laboratorier runt om i Europa.

FINANSIERAT AV EUROPEISKA UNIONEN. DE ÅSIKTER OCH SYNPUNKTER SOM FRAMFÖRS ÄR UTESLUTANDE FÖRFATTARENS/FÖRFATTARNAS EGNA OCH ÅTERSPEGLAR INTE NÖDVÄNDIGVIS EUROPEISKA UNIONENS ELLER KREATIVA EUROPAS ÅSIKTER. VARKEN EUROPEISKA UNIONEN ELLER BIDRAGSGIVANDE MYNDIGHET KAN HÅLLAS ANSVARIGA FÖR DEM.






