
Svenska scenkonstnärer i Slovenien – Digitala framtidsvisioner tar form i Maribor
juli 2, 2025Scenkonsten står inför en digital omställning – en förändring som påverkar allt från skapandeprocesser till publikmöten och utbildning. För att möta den här utvecklingen har Digital on Stage tagit fram en ny handbok som gör det lättare för konstnärer och pedagoger att ta steget in i det digitala rummet.
Den nya DIGITAL on STAGE-handboken innehåller 60 videotutorials och lika många manualer, och är framtagen för att steg för steg guida användare i hur man integrerar teknologier som VR (Virtual Reality), AR (Augmented Reality) och AI (Artificiell Intelligens) i scenkonsten.
Bygger vidare på tidigare erfarenheter
Handboken är en fortsättning på projektets tidigare publikation The Digital Realm, där vi presenterade 120 exempel på hur digital teknik används inom scenkonst i sex europeiska länder: Sverige, Slovenien, Italien, Tyskland, Frankrike och Belgien. I den nya handboken ligger fokus på praktik. Varje tutorial har en tillhörande manual som fungerar som ett pedagogiskt stöd, och allt innehåll är lättillgängligt via QR-koder – bara att skanna och sätta i gång.
Intercults del av handboken
Varje partner har producerat 10 tutorials med tillhörande manual. Intercult har samarbetat med new media-konstnären Adam Wittsell som skapat tio filmer utifrån 3 olika teman: Ljud, Bild och Rörelse. Adam har i sin tur arbetat med tre konstnärer för att lyfta den skapande processen i de olika teknikerna. Vi får träffa musikproducenten Håkan Lidbo som driver Rumtiden Idea Lab, dansaren och koreografen Noah Hellwig samt teaterregissören Lisa Färnström. Direkt länk till filmerna här.
Ett verktyg för workshops och utbildning
Handboken är särskilt framtagen för att användas i workshops, utbildningar och andra sammanhang där traditionell scenkonst möter digital teknik. Den vänder sig till konstnärer, mentorer och pedagoger som vill bredda sin verktygslåda och hitta nya uttryck.
Innehållet är brett och inspirerande – du får bland annat lära dig:
– att arbeta med rörelseinspelning (motion capture), face tracking och kroppsbaserad interaktion
– att skapa hologram, VR-föreställningar och interaktiva miljöer
– att använda AI-genererade bilder, spelmekanik i scenkonst och fotogrammetri i scenografi
Handboken finns på engelska men har också översatts till partnerorganisationernas 6 språk.
Läs handboken på engelska här.
Läs handboken på svenska här.
Nyfiken på projektet? Läs mer på Digital on Stage hemsida.
Medfinansieras av Europeiska Unionen