”Kluven”
24 september–10 oktober
Utställning av Dina Abu Hamdan, Brynhild Bye-Tiller, Emma Hirsk, Katarzyna Piórek
Adress: Studio 44, Tjärhovsgatan 44, 116 28 Stockholm
Vernissage: Fredag 24 September 17-22
Konstnärssnack: Torsdag 30 September 17.00
Öppettider:
25 september–10 oktober
Torsdag–fredag 12–18
Lördag–söndag 12–17
Utställning av fyra konstnärer Brynhild Bye-Tiller (NO), Dina Abu Hamdan (DK/JO), Emma Hirsk (SE/IE) och Katarzyna Piórek (SE/PL) som en del av projektet Woven Network Nordics. Drivs av Intercult och i samarbete med Studio44.
Över ett brett spektrum av rika och mångsidiga kreativa praktiker, ämnesexpertis och kulturarv utforskar och visar alla fyra av woven network nordiska konstnärer potentialerna hos tvärvetenskapliga, inkluderande och socialt engagerade konstnärliga och digitala praktiker, vilket skapar ett säkert utrymme för stöd, solidaritet och samarbete för kvinnliga konstnärer över hela Europa.
Brynhild Bye-Tiller: Kintsugi-projektet
Kintsugiprojektet (2021) startade i Norge under covid-19-pandemin, då en grupp kvinnor samlades för att diskutera, undersöka och dela erfarenheter av att vara ”Närmast anhöriga”. De frågade sig själva vad det innebär att vara närmast anhöriga, och vad händer om du av någon anledning inte kan vara närmast anhöriga? Projektet inleddes med en mobil fotoverkstad som blev grunden för ytterligare forskning och utställningar. Gruppen ombads att använda sin röst genom fotografering. För att berätta en historia om att vara närmast anhörig genom kameralinsen. Och det gjorde de, för att dela personliga berättelser från sina liv. Den första iterationen av Kintsugiprojektet ställdes ut i Trondheim sommaren 2021, med en sekundärutställning på Studio 44 i Stockholm.
Kintsugiprojektet bygger på Brynhild Bye-Tillers socialt engagerade, fotografiska konstpraktik, som ständigt utforskar spänningarna mellan delaktighet och dokumentärfotografi. Bye-Tillers verk undersöker författarskap, autenticitet, metod, användbarhet och struktur, och motsvarande oro över vilken typ av element som finns och hur man använder dem i konst.
Koreografirörelsens kör ”HUG”, bygger på behovet av att rekonstruera och återskapa våra dagliga rutiner, våra kopplingar till varandra och de utrymmen vi lever i.
En stor skara barn, ungdomar, kommuner och lokala organisationers medarbetare samlas i sin egen ljudbildsbubbla, men känner tillsammans varandras rörelse i ett öppet offentligt rum. Att vara uppdelad mellan individen och det kollektiva behovet, reflektera över rädslan för en folkmassa i en pandemi och behovet av det mänskliga kollektiva mötet.
Allmänheten bjuds in att uppleva HUG tyst eller följa musiken, visuellt live eller online.
Projektet produceras av Kommunen Ringkøbing Skjern på Västjylland – Danmark med stöd av danska Kunstfond som en del av 100 dagars kultur och idrott. HUG är ett turnerande projekt som syftar till att besöka många städer och föra medborgarna samman.
Koreografi: Dina Abu Hamdan
Musik: Basil Hogios
Emma Hirsk: Sorgen kartografier
Projektet Grief Cartographies tar hänsyn till de akuta intimiteterna av både privat och kollektiv förlust, trauma och sorg, inom ramen för en global Covid-pandemi.
Som konstnärsforskare från Nordirland, baserad i Sverige, bärs detta projekt av min mors djupt privata förlust tidigare i år, och kontextualiseras mot bakgrund av pandemiska restriktioner över resor, gränser, kontakt, vård, familj, sjukdom och död.
Med serien ”Hundra skulpturer för min mor” kartlägger denna residensforskning en väg av sorg som klumpas av tid, beröring, avstånd, identiteter, minnen, geografiska områden och covid-begränsningar, och presenterar fotografier, filmer, teckningar / skrifter, kartor och socio-rumsliga metoder som en väg genom sorg och att på något sätt hålla en koppling till och hågkomst av min mamma.
Kluvenprojektet har byggts upp genom en rad intervjuer med utvandrade kvinnor som tvingades eller valde att flytta från sitt land till ett annat land, och kom i nya livssituationer med okända sociala koder, kulturella referenser och politiska arv.
Genom denna samling intervjuer korrelerar jag personliga erfarenheter inom ett bredare spektrum av känslomässiga konflikter, kompromisser, kamp för att balansera mellan två världar, korsa gränser och börja på nytt i ett okänt land, för att belysa invandrarnas globala öde. Inom detta dokumentära projekt vill jag också fokusera på det osynliga problemet och illustrera belastningarna på människans tillstånd. Jag undersöker invandrarnas identitet genom mitt eget perspektiv och försöker hitta en sammanslagning för berättelserna tillsammans.
Hur hanterar människor utmaningar och ämn de dagliga dilemmana? Hur känns det i coronapandemin? För många som bor utomlands i sina hemländer visade coronakrisen hur viktig möjligheten att resa eller åtminstone ha möjlighet att resa till sina tidigare hem. I slutändan kommer projektet att presenteras som en dokumentär-animationsfilm.
Woven Network Nordics är ett europeiskt projekt som lyfter fram röster från kvinnor inom stadsrum i tre nordiska länder och undersöker kvinnors erfarenheter som centrala för europas svar på covid-19-pandemin. Under nio månader deltar fyra konstnärer från Sverige, Danmark och Norge i ett dynamiskt onlineboende för att hålla presentationer, samtal och utveckla en digital utställning.
Woven Network Nordics drivs av Intercult och finansieras av Nordiska kulturfonden.
Partners:
Transform World Festival (NEJ)
Nordisk Teaterlaboratorium (DK)
Платľорма ТЮ (UA)
Fablevision studios (Storbritannien)
För mer information om Woven Network Nordics och eventet kontakta projektledare Alice Máselníková på alice@intercult.se/+ 46 728 492 989.