Den 12-23 augusti 2024 välkomnade Intercult fem konstnärer till Stockholm för ett två veckor långt scenkonstresidens som en del av Kreativa Europa-projektet Theatre In Palm (TIP). Theatre in Palms mål är att erbjuda en plattform för europeiska “emerging” konstnärer, t.ex. genom att erbjuda konkreta möjligheter till karriärutveckling och internationalisering. Detta residens fokuserade på samarbete mellan multidisciplinära konstnärer som arbetar med teman som social påverkan, samhälle, miljö och hållbarhet.
Jana Nunčič, Sebastian Kurtén, Tilde Andersson, Martina Viglietti, William C. Woxlin och deras mentor, koreografen Robin Jonsson, presenteras här.
Teater Giljotin
Residenset ägde rum på Teater Giljotin, en välkomnande plats som främjar skapande, mitt i hjärtat av Stockholm. Konstnärerna hade tillgång till hela scenrummet för att experimentera, improvisera och utveckla sitt kreativa arbete, liksom till den mysiga foajén, ett utrymme för att sitta ner, utbyta livserfarenheter, diskutera aktuell kulturpolitik eller dela en fikapaus.
Den kreativa processen
På initiativ av Robin Jonsson bekantade sig konstnärerna med Harry Martinsons berömda rymepos “Aniara” och filmatiseringen i regi av Pella Kågerman och Hugo Lilja, som de hämtade sin första inspiration från.
Under den första dagen träffades de utvalda konstnärerna och insåg att var och en av dem hade expertis inom olika konstnärliga områden, som dans, ljud, regi, skådespeleri och scenografi, och att de delade överlappande kompletterande färdigheter och intressen.
De första två dagarna ägnades åt kreativa övningar under ledning av Robin, för att lära känna varandra, förstå hur var och en arbetar och lära sig att arbeta tillsammans. Till exempel skapade var och en av dem ett kort performance för att presentera varandra på scenen på ett kreativt sätt, och Robin introducerade dem till kampsport genom en rolig lektion i Tai-chi och thaiboxning.
Redan från början var de överens om att de ville skapa en föreställning tillsammans i slutet av residenset.
Skapandeprocessen började främst med diskussioner inspirerade av residensets teman och filmen Aniara, där syreförsörjningen i yttre rymden är ett problem.
Detta ledde dem till att läsa på om problemet med bristen på god luftkvalitet, dess koppling till klimatförändringar och industrialisering, och hur detta skulle kunna utvecklas i en dystopisk framtid om de oansvariga och ohållbara mänskliga handlingarna fortsätter. Hur kan människor överleva om de saknar syre?
Därefter började konstnärerna utforska på scenen. De var medvetna om den begränsade tidsramen och experimenterade med allt de hade. Inspiration hämtades från det material som omgav dem och från föremålens fysikalitet (plast, mikrofoner, dammsugare, skålar…), liksom från de rörelser som de lärt sig under tidigare kampsportsövningar.
Rollerna fördelades naturligt efter varje deltagares kompetens: Sebastian fokuserade på ljuddesign, Jana experimenterade med scenografielement och ljus, Tilde och Martina improviserade på scenen och experimenterade med kroppslighet och röst, medan William tog på sig regissörsrollen och arbetade med manuset. Den kreativa processen förblev dock ett samarbete mellan de olika konstnärliga disciplinerna där alla deltog med idéer.
Redovisning: ”Anoxic Meditation”
Konstnärerna fick möjlighet att presentera sitt arbete två gånger på Teater Giljotin: först för en generalrepetition i slutet av den sista residensveckan. Sedan en andra gång under Theatre Academy, ett 3-dagars scenkonstseminarium i samarbete med Stockholm Fringe Festival 2024. Till denna andra föreställning kom en stor publik för att se deras arbete och teatern var fullsatt.
Publiken försjönk i en övernaturlig värld, en futuristisk meditation som bjöd in dem till en vision av en dystopisk framtid. Alla var imponerade av den föreställning som gruppen lyckats skapa på så kort tid och utan att ha arbetat tillsammans tidigare. Inspelningen av föreställningen kommer att finnas tillgänglig online senare i höst.
”Nothing was heard, save a small but heavy and cumbersome breath of dusty air”
Anoxic Meditation is an experimental performance that combines movement, music, sound and text to highlight our impact on the Earth. In a dystopic and post-apocalyptic environment, where oxygen is low, the remaining humans try to survive and find moments of joy, beauty and stillness.
Intercult vill tacka alla som har varit en del av denna fantastiska upplevelse. Er passion och ert engagemang har gjort detta residens till en oförglömlig upplevelse!
Ett särskilt tack till Teater Giljotin, Stockholm Fringe Festival, konstnärerna Martina Viglietti, Tilde Andersson, William C. Woxlin, Sebastian Kurtén, Jana Nunčič och deras otroliga mentor Robin Jonsson. Vi ser fram emot kommande Theatre in Palm-evenemang. Låt oss fortsätta att inspirera varandra!
Med stöd av Konstnärsnämndens internationella program.
Medfinansierat av EU
Disclaimer
FUNDED BY THE EUROPEAN UNION. VIEWS AND OPINIONS EXPRESSED ARE HOWEVER THOSE OF THE AUTHOR(S) ONLY AND DO NOT NECESSARILY REFLECT THOSE OF THE EUROPEAN UNION OR CREATIVE EUROPE. NEITHER THE EUROPEAN UNION NOR THE GRANTING AUTHORITY CAN BE HELD RESPONSIBLE FOR THEM.